Historie závodění v okolí Brna se datuje od roku 1904, kdy se jihomoravská metropole stala místem na trase automobilového závodu mezi Vratislaví a Vídní. Ve dvacátých letech pak na jihu Moravy diváci sledovali závody do vrchu a o něco později pak vznikl první silniční okruh, který měřil celkem devětadvacet kilometrů. Silniční motocykly se na Masarykově okruhu objevily v padesátých letech a i když v té době nebylo Brno v kalendáři závodů mistrovství světa, nadšení diváci mohli na závodním okruhu sledovat řadu slavných závodníků jako například Cambella, Kassnera, bratry Hontonovy nebo samozřejmě slavného českého jezdce Františka Šťastného.
V roce 1965 bylo Brno poprvé zařazeno do kalendáře světového šampionátu FIM. V této době již okruh měřil necelých čtrnáct kilometrů a závodily na něm esa světového kalibru Agostini, Hailwood nebo Read. Masarykův okruh během této doby doznal dalšího zkrácení na necelých jedenáct kilometrů, ale nestačil si světový šampionát udržet déle než do roku 1982, kdy stále náročnější bezpečnostní opatření nakonec ukončila první éru motocyklového závodění v Brně.
Nová kapitola Masarykova okruhu začala psát svou historii v roce 1987, kdy zahájil svou činnost zcela nový závodní automotodrom, který postavili v členité lokalitě Kývalka, jen několik kilometrů od míst, kde vznikala historie závodění v Brně. Po čtyřleté přestávce se tak v kalendáři závodů světového šampionátu znovu objevila Velká cena České republiky, která je od této doby pevnou součástí mistrovství světa silničních motocyklů.
V tabulce jsou uvedeni jezdci, kteří v posledních deseti letech získali na brněnském Masarykově okruhu umístění na stupních vítězů. Od roku 1999 získal v České republice nejvíce vítězství Valentino Rossi a je tak v současnosti jedním z nejúspěšnějších jezdců na české závodní dráze.
Stupně vítězů královské kubatury na Masarykově okruhu v letech 1999 až 2008:
Rok |
P. |
|
Jezdec |
Motocykl |
Celkový čas |
km/h |
Ztráta |
1999 |
1. |
|
Tadayuki OKADA |
Honda |
45'18.066 |
157.434 |
- |
|
2. |
|
Alex CRIVILLE |
Honda |
45'18.306 |
157.420 |
+ 0.240 |
|
3. |
|
Kenny ROBERTS Jr. |
Suzuki |
45'19.924 |
157.327 |
+ 1.858 |
2000 |
1. |
|
Max BIAGGI |
Yamaha |
45'31.918 |
156.636 |
- |
|
2. |
|
Valentino ROSSI |
Honda |
45'38.559 |
156.256 |
+ 6.641 |
|
3. |
|
Garry McCOY |
Yamaha |
45'40.545 |
156.143 |
+ 8.627 |
2001 |
1. |
|
Valentino ROSSI |
Honda |
45'01.044 |
158.426 |
- |
|
2. |
|
Alex CRIVILLE |
Honda |
45'04.418 |
158.229 |
+ 3.374 |
|
3. |
|
Loris CAPIROSSI |
Honda |
45'04.811 |
158.206 |
+ 3.767 |
2002 |
1. |
|
Max BIAGGI |
Yamaha |
44'36.498 |
159.879 |
- |
|
2. |
|
Daijiro KATO |
Honda |
44'39.253 |
159.715 |
+ 2.755 |
|
3. |
|
Tohru UKAWA |
Honda |
44'44.096 |
159.427 |
+ 7.598 |
2003 |
1. |
|
Valentino ROSSI |
Honda |
44'18.907 |
160.937 |
- |
|
2. |
|
Sete GIBERNAU |
Honda |
44'18.949 |
160.934 |
+ 0.042 |
|
3. |
|
Troy BAYLISS |
Ducati |
44'19.575 |
160.896 |
+ 0.668 |
2004 |
1. |
|
Sete GIBERNAU |
Honda |
44'03.480 |
161.876 |
- |
|
2. |
|
Valentino ROSSI |
Yamaha |
44'06.994 |
161.661 |
+ 3.514 |
|
3. |
|
Max BIAGGI |
Honda |
44'07.810 |
161.611 |
+ 4.330 |
2005 |
1. |
|
Valentino ROSSI |
Yamaha |
43'56.539 |
162.302 |
- |
|
2. |
|
Loris CAPIROSSI |
DUCATI |
43'58.376 |
162.189 |
+ 1.837 |
|
3. |
|
Max BIAGGI |
HONDA |
43'59.983 |
162.091 |
+ 3.444 |
2006 |
1. |
|
Loris CAPIROSSI |
Ducati |
43'40.145 |
163.318 |
- |
|
2. |
|
Valentino ROSSI |
Yamaha |
43'45.047 |
163.013 |
+ 4.902 |
|
3. |
|
Dani PEDROSA |
Honda |
43'48.157 |
162.820 |
+ 8.012 |
2007 |
1. |
|
Casey STONER |
Ducati |
43'45.810 |
162.965 |
- |
|
2. |
|
John HOPKINS |
Suzuki |
43'53.713 |
162.476 |
+ 7.903 |
|
3. |
|
Nicky HAYDEN |
Honda |
43'58.910 |
162.156 |
+ 13.100 |
2008 |
1. |
|
Valentino ROSSI |
Yamaha |
43'28.841 |
164.025 |
- |
|
2. |
|
Toni ELIAS |
Ducati |
43'43.845 |
163.087 |
+ 15.004 |
|
3. |
|
Loris CAPIROSSI |
Suzuki |
43'50.530 |
162.673 |
+ 21.689 |
Traťové rekordy Masarykova okruhu v Brně:
Kubatura/rok |
Jezdec |
Motocykl |
Čas |
Závod |
Třída do 125ccm: |
|
|
|
|
2003 |
Lucio Cecchinello |
Aprilia |
2:07,836 |
Suchá dráha |
Třída do 250ccm: |
|
|
|
|
2007 |
Jorge Lorenzo |
Aprilia |
2:02,299 |
Suchá dráha |
Třída do 500ccm: |
|
|
|
|
2001 |
Valentino Rossi |
Honda |
2:01, 461 |
Suchá dráha |
Třída MotoGP: |
|
|
|
|
2008 |
Casey Stoner |
Ducati |
1:57,199 |
Suchá dráha |
|